תגיות

ישנם שתי גישות לבשל שנראות שונות לחלוטין אבל התוצאה של אוכל מוצלח היא אחת, בעצם כולנו משלבים את שתיהן.

הגישה הראשונה היא ללמוד מהתנסות (כשוליה לבשלן מנוסה). כך לומדים כמה קמח הבצק צריך לספוג? איך הוא צריך להראות? מתי להכניס את החלה לתנור? השימוש במידות, משקלות ואפילו זמנים קיים אבל הוא שולי לשימוש באינטואיציה שמתפתחת תוך כדי התנסות. כך שבשביל לבשל מצוין לא צריך לדעת לקרוא ובטח שלא לדעת את ההבדל בין שליש לרבע.

הגישה השנייה היא לבשל מתוך מתכונים, הידע הדרוש מועבר במהירות ואפשר לבשל לבד ממתכונים מרחבי העולם. בדרך זו ישנה חשיבות גדולה למידות משקלות וזמנים וכמו כן לעוד פרטים במתכון שאמורים לעזור כמו צבע, גמישות, צמיגות וכד'.

ואיפה אני נמצאת? יש לי השכלה פורמאלית בתחום המדעים המדויקים, למדתי ולימדתי אוקיינוס של משוואות והשתמשתי במבחר מכשירי מדידה במשך שנים. אבל אני בשלנית מהסוג הראשון, לא זכור לי מתי מילאתי אחר הוראות מתכון במדויק, ובעצם עם המעבר לטבעונות כל הכלים נשברו ואפילו באפייה אני שמה מהרטובים מתקנת עם היבשים וכן הלאה עד שהמרקם נראה לי נכון. כך שהדבר שהכי קשה לי עם הקמת הבלוג הוא המדידות לצורך כתיבת המתכונים והעברת המידע המדויק לקוראים. אבל עכשיו יש לי אוסף מתכונים משלי!

ולמה כל ההקדמה הזו?

בפוסט הזה אין בדיוק מתכון אלא הסבר מפורט לקבלת תפוחי אדמה רכים מתובלים זהובים וקריספיים בתנור והדרך להפוך אותם לסוג של פוטטוס אפוי טעים טעים. אני מגישה את תפוחי האדמה עם הקליפה שנותנת גם יציבות, מי שמפריע לו יכול לקלף בין שלב הבישול לשלב האפייה. אפשר להשתמש בתפוחי אדמה בכל גודל, קטנים שלמים או גדולים חתוכים בצורה שרוצים.

Potatos

בישול

שוטפים את תפוחי האדמה, חותכים פגמים אם יש, חותכים לחצאים או רבעים על מנת לקצר את משך הבישול אם תפוחי האדמה גדולים.

מבשלים במים מומלחים היטב, כך שתפוחי האדמה יספגו את המלח כבר בסוף הבישול. בסוף הבישול שלוקח פחות מחצי שעה מתקבלים תפוחי אדמה יציבים, אבל כמעט מבושלים.

מצננים מעט ללא מי הבישול. מקלפים אם רוצים וחותכים לצורה שרוצים לקבל בצלחת.

תיבול

מתבלים בכל תערובת תבלינים שאוהבים, השתמשתי בתמונה בתערובת קייג'ון בלבד, אבל אפשר להשתמש בכל שילוב מהתבלינים: פלפל שחור, פפריקה, שום, כמון, כורכום, עשבי תיבול ועוד לפי הטעם. התבלינים גם צובעים את תפוחי האדמה בצבעים הרצויים להגשה.

מערבבים את תפוחי האדמה עם התבלינים ושמן. השמן מוסיף לקריספיות ולהזהבה, אבל משתדלים להשתמש במינימום שמן שיצפה את תפוחי האדמה בשכבה דקיקה של שמן ותבלינים. הדרך הכי טובה היא לעשות מאסג' עדין לחתיכות הת"א בידיים נקיות על מנת למרוח את כל החתיכות בציפוי, מוסיפים שמן או תבלינים תוך כדי העירבוב לפי הצורך.

על מנת לקבל ציפוי דומה לפוטטוס מוסיפים גם פרורי לחם לציפוי התבלינים והשמן על תפוחי האדמה.

אפייה

מחממים תנור ל-180 מעלות במצב טורבו (אם יש). אופים, רצוי על נייר אפייה, בתבנית, בצורה לא צפופה מידי שתאפשר לתפוחי האדמה להזהיב היטב. אופים עד לקבלת הגוון והמרקם הרצויים.

בתיאבון!

 

